Bewegwijzering voor een gloednieuw snelwegtraject
Een nieuwe snelweg in Nederland — dat gebeurt niet vaak. Begin oktober was het zover: het nieuwe stuk A16 ten noorden van Rotterdam is geopend. Het traject verbindt de A20 met de A13 en zal de drukke noordring rond de stad ontlasten. De route heeft drie aansluitingen, loopt grotendeels over de oude N209 en gaat met een tunnel onder natuurgebied het Lage Bergse Bos door.
Vanaf het eerste schetsontwerp was adviseur planvormer Paul van Schagen betrokken bij het project. “De aanleg van een nieuw traject heeft enorme invloed op zowel het hoofd- als het onderliggende wegennet”, deelt Paul. “Daarom moet er bij de aanleg van een nieuwe verbinding ook een actueel doelenplan komen. Dit vormt de basis van een krachtig bewegwijzeringsplan.”

Uitdagingen in de tunnel
Een van de uitdagingen van het project lag bij de tunnel onder het natuurgebied. “Net voor en na de tunnel liggen beslismomenten voor weggebruikers. Je moet hen dus informeren in de tunnel. Tegelijkertijd zijn er allerlei beperkingen. Bijvoorbeeld op technisch vlak, omdat de hoogte in tunnels beperkt is. Vaak moeten we dan bepaalde voorschriften uit de Richtlijn Bewegwijzering laten vallen, zoals de benoeming van meerdere doelen (bestemmingen).
Naast technische beperkingen moet je ook rekening houden met gedrag van weggebruikers.” Zo wil je voorkomen dat weggebruikers in tunnels van rijstrook wisselen. Dit betekent dat je hen zoveel mogelijk wil laten voorsorteren voordat zij de tunnel inrijden.

Samenkomende disciplines
Voor Paul was het een van de interessantste projecten tot nu toe. “Alles kwam samen: hoofd- én onderliggend wegennet, complexe raakvlakken met dynamisch verkeersmanagement, en nauwe samenwerking met gemeente Lansingerland, Rotterdam, de provincie, Rijkswaterstaat en de aannemers.
Paul: “Je werkt met allerlei specialisten samen. Iedereen voegt iets toe vanuit zijn eigen discipline. Dat maakt het voor mij een dynamisch én een van de leukere projecten om aan te werken!”