
Rotterdams Hofplein krijgt nieuw gezicht: minder verkeer, nieuwe bewegwijzering
Het Hofplein in hartje Rotterdam staat aan de vooravond van een ingrijpende metamorfose. Het verkeersplein – een druk knooppunt in de Rotterdamse binnenstad – ondergaat de komende jaren een complete herinrichting. Minder verkeer, meer ruimte voor groen en voetgangers, en vooral: een overzichtelijke infrastructuur die past bij het Rotterdam van de toekomst. De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) is, met planadviseur Harry Willemze en Adviseur Techniek en Omgeving Chris Stouten, nauw betrokken bij de herinrichting van de bewegwijzering in en rond het plein.
Van vijf naar twee rijstroken
Planvormer Harry van de NBd is vanaf het begin bij het project betrokken. “De veranderingen zijn fors,” vertelt hij. “De rijstrookindeling net voor het plein gaat van vijf naar twee rijstroken. Dat heeft vanzelfsprekend een enorme impact op hoe en waar je de wegwijzers plaatst.” Maar de aanpassingen aan de weg en de bewegwijzering beperken zich niet tot het Hofplein zelf. “Als je minder verkeer over het Hofplein wil, moet je daar al vanaf de Weenatunnel, naast Rotterdam Centraal, rekening mee houden. De bewegwijzering wordt dus ook verder naar voren in de route aangepast.”
De gemeente speelt hiermee in op de wens om het centrum verkeersluwer te maken. “Er is veel afstemming geweest voor goede inpassing van de wegwijzers in de buitenruimte”, zegt Harry. Omdat het Hofplein volledig op de schop gaat, is van tevoren fysiek schouwen ter plaatse minder zinvol. “We hebben vooral gewerkt met constructietekeningen. Alles verandert straks toch.”


Van kantelwals naar overzichtelijke borden
Bijzonder aan het Hofplein was de dynamische bewegwijzering met kantelwalsen, borden met wisselende teksten en richtingen. “Die worden verwijderd en komen niet meer terug,” vertelt Harry. “Het vereenvoudigen en versoberen van de bewegwijzering past binnen de nieuwe beleidslijn van gemeente Rotterdam.” Er zijn ook bestemmingen komen te vervallen in overeenstemming met de nieuwe beleidslijn. Parkeerverwijzingen blijven gehandhaafd, gezien hun praktische waarde voor automobilisten.
Ook was het soms zoeken naar geschikte plekken voor nieuwe borden. “In de aanloop naar het plein is de ruimte beperkt. Het plein is een afgeronde rechthoek, met korte stukjes rechte rijbaan,” legt Harry uit. “Je wil automobilisten tijdig informeren, maar hoe ontwerp je het bord en waar plaats deze als er geen logische locatie is? Dat was een puzzel.”
Ook de landschapsarchitecten, nauw betrokken bij dit project, hadden hun wensen rondom bewegwijzering. Zij vonden dat NBd-borden – zeker met portalen zoals op de Coolsingel – te veel deden denken aan snelwegen. Dat past niet bij het nieuwe, groene Hofplein. Daarom is in overleg besloten om de portalen en wegwijzers zo klein mogelijk te maken.
Vroege betrokkenheid NBd loont
Het project startte in september 2021 met de eerste aanvraag. In het voorjaar van 2025 – kort na de Rotterdamse marathon – ging de eerste schop de grond in. De werkzaamheden worden in tien fasen uitgevoerd, waarbij telkens een deel van het plein openblijft en een ander deel wordt aangepakt. De verwachting is dat het project eind 2027 is afgerond.
Een belangrijk voordeel in dit project was de vroege betrokkenheid van de NBd. “Rotterdam klopte op tijd bij ons aan,” aldus portfoliomanager Rob. “Daardoor heeft Chris naar alternatieven gezocht, om kosten te besparen.” Een voorbeeld hiervan is de categorie windbelasting voor masten. “Rotterdam hanteerde als enige grote stad windcategorie 1, wat zware – en duurdere – masten vereist. Doordat we nog speling hadden hebben we de categorie teruggebracht naar 2, zoals ook in iedere grote stad in Nederland.”


Van planvorming naar uitvoering
Met de start van de uitvoering droeg Harry zijn werk over aan ATO (Adviseur Techniek en Omgeving) Chris. Over de samenwerking bij de uitvoering is Chris duidelijk: “die verloopt prettig! Maandelijks vergaderen we met alle betrokken partijen nabij het Hofplein. Die structurele afstemming voorkomt misverstanden.”
Chris verwacht weinig problemen in de uitvoering, al blijven er technische aandachtspunten. “De stroomvoorziening voor sommige masten kan een uitdaging zijn,” geeft hij aan. “Gelukkig is de grondkwaliteit goed en lopen we overal op schema.”
De eerste bewegwijzeringsmasten worden in september geplaatst. Tot die tijd werkt de civiele aannemer verder aan de onderliggende infrastructuur. “Wij stemmen onze planning daarop af. Het is belangrijk dat borden niet onnodig lang in opslag liggen,” aldus Chris. “Daarnaast proberen we zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. Dat is efficiënter én duurzamer.”
Een project met toekomstvisie
De herinrichting van het Hofplein markeert een belangrijk moment in de ontwikkeling van de Rotterdamse binnenstad. Door vroegtijdige samenwerking, doordachte keuzes in bewegwijzering en een integrale aanpak draagt de NBd bij aan een toekomstbestendig verkeersplein. En hoewel planvormer Harry zijn rol inmiddels heeft afgerond, blijft hij het project volgen: “Het is mooi om te zien dat een complex punt als dit wordt omgetoverd tot iets overzichtelijks en bruikbaars voor de toekomst.”
Over een jaar volgt weer een up-date. Dan vertellen we meer over de daadwerkelijke uitvoering.