skip to main content

Terugblik Netwerksessies

In mei 2024 organiseerden we een reeks netwerksessies voor zo’n 100 wegbeheerders in Zwolle, Utrecht, Delft en ’s-Hertogenbosch. Daarnaast was er een online sessie om zo veel mogelijk wegbeheerders in de gelegenheid te stellen deel te nemen.

De besproken onderwerpen waren:

  • Resultaat aanbesteding
  • Voortgang data op orde
  • Duurzaamheid
  • SignWeb
  • Projectaanvraag & schade
  • De koers van de NBd

Feedback

We ontvingen waardevolle feedback. Uit de evaluatie kwam een zeer positieve beoordeling van sprekers en informatieverstrekking naar voren. Er was ook waardering voor de mogelijkheid om online deel te kunnen nemen. Suggesties voor toekomstige onderwerpen waren onder andere:

  • De doorlooptijden voor bewegwijzeringsplannen
  • Hergebruik van materialen
  • Meer over onze werkwijze

Tijdens de sessies hebben we waardevolle contacten kunnen leggen met verschillende gemeenten en provincies, zoals bijvoorbeeld Haarlem, Land van Cuijk, Noordoostpolder, Opmeer, Veenendaal en de provincie Zuid-Holland. Van de provincie Flevoland kregen we een vraag over de schadeafhandeling via de organisatie NODR. Met de provincie Utrecht werden handwegwijzers en richtlijnen besproken. De provincie Groningen gaf aan te beschikken over een complete en correcte database voor bewegwijzering die we ook mogen gebruiken om onze database te vervolmaken.

Vervolgacties

Uit de sessies zijn diverse vervolgacties opgetekend, onder andere:

  • Verbetering van de communicatie over as-built data
  • Mogelijkheden onderzoeken voor schade meldingen in SignWeb
  • Evalueren
  • Toelichten van eenheidsprijzen en duurzaamheidscriteria

Duurzaamheid blijft een belangrijk thema, waarbij onderkend werd dat het soms pionieren is. Zoals een deelnemer opmerkte: “Je zult een keer een blauwtje moeten lopen om een groentje te worden!”. We blijven streven naar duurzame oplossingen en het verbeteren van onze werkprocessen daarbij.

De positieve feedback en de hoge opkomst, vooral bij de online sessie, bevestigen dat we op de goede weg zijn. Voor de volgende keer houden we een vergelijkbare opzet aan, met zowel fysieke als online sessies. Hierbij zullen we ook locaties bij provincies en gemeentes overwegen om elkaar live te kunnen zien en spreken.

Vragen van Wegbeheerders

Er kwamen verschillende vragen aan de orde, zoals:

  • Is het aanbestedingscontract openbaar?
  • Zit er een calamiteitenregeling in het nieuwe contract?
  • Hoe kan een wegbeheerder helpen met het op orde maken van onze database?
  • Is Schiphol een vreemde eend in de bijt van wegbeheerders?
  • Komt er op de jaarlijkse Onderhoud & Vervanging-lijst een overzicht van wat er op detailniveau vervangen moet worden?
  • Wanneer is Rijkswaterstaat aan de beurt om de database bewegwijzering op orde te maken?
  • Kan er een veld in SignWeb worden toegevoegd wanneer de gegevens as-built zijn?
  • Is het mogelijk om borden kleiner te maken uit hoofde van duurzaamheid?

Deze vragen hebben we gedeeltelijk al direct kunnen beantwoorden tijdens de netwerksessies. Een deel van de vragen zal onderdeel worden van onze Q&A die we binnenkort op de website plaatsen.

Bedankt!

Alle deelnemers hartelijk bedankt voor jullie waardevolle bijdrage! We blijven in contact voor een optimale samenwerking en verbetering van onze diensten. Heb je nog vragen of wil je iets bespreken? Neem gerust contact met ons op!

E-mail: infonbd@rws.nl
Telefoon: 088 – 797 0100