skip to main content

NBd ontwerpt nieuwe borden tolheffing A24

Op 4 december 2024 gaat de A24 open. Ook wel bekend als de Blankenburgverbinding. Deze nieuwe autosnelweg ligt in het havengebied ten westen van Rotterdam en verbindt de A15 bij het knooppunt Rozenburg met de A20 bij het knooppunt Vlaardingen.

De A24 omvat een aantal nieuwe civiele kunstwerken, waaronder een landtunnel (Hollandtunnel) van 510 meter en een riviertunnel (Maasdeltatunnel) van 945 meter. De A24 zorgt voor een betrouwbaardere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en de regio als geheel.

Tolheffing via e-TOL
Om de nieuwe weg te financieren, heeft de overheid besloten tol te heffen. De Blankenburgverbinding wordt zo de derde tolweg van Nederland, na de Kiltunnel bij Dordrecht (sinds 1977) en de Westerscheldetunnel bij Terneuzen (sinds 2003). In tegenstelling tot deze tolwegen krijgt de A24 geen tolpoorten met kassa’s en slagbomen. In plaats daarvan komt er een tolportaal met ANPR-camera’s die de kentekens van alle voertuigen in beide richtingen registreren. De RDW verzorgt de inning van de tol onder de naam e-TOL.

Borden met tariefinformatie en betalingsinstructies
Om verkeer dat de tolweg nadert op tijd te informeren, plaatsen we borden. Deze borden zijn meertalig en geven vooraf tariefinformatie en achteraf betalingsinstructies. De NBd heeft de opdracht gekregen om deze borden te ontwerpen, leveren en plaatsen. Deze borden maken niet officieel deel uit van de bewegwijzering maar geven wel vergelijkbare informatie. Daarom zijn ze uitgevoerd in zwart-op-wit. De plaatsing van de borden gebeurt voordat de A24 opent en de tolheffing begint.