skip to main content

Van Rens en Brimos realiseren grootste kokerportaal van Nederland

In opdracht van de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) heeft Van Rens onlangs het grootste kokerportaal van Nederland geplaatst. Dit indrukwekkende bouwwerk staat langs de N471 bij de nieuwe aansluiting met de A16. De NBd sprak met Raymond van Egmond (salesmanager bij Brimos) over de productie van het portaal. Ron van Hout (projectleider bewegwijzering) en Bjorn van de Ven (werkvoorbereider bewegwijzering) van Van Rens vertellen over de uitdagingen bij dit project.

Het ontwerpproces bij Brimos

Raymond van Egmond legt uit hoe Brimos te werk gaat bij het ontwerpen van zo’n groot portaal. “Het begint met het berekenen van de constructie. We bepalen de afmetingen van onderdelen zoals kokers, flenzen en de fundering. Zodra de opdracht binnen is, werken we het portaal tot in detail uit in een 3D-model. Alle verbindingen zijn in dat model tot op de bouten nauwkeurig getekend.

De technische uitdaging was de lange overspanning van 43 meter. “Zo’n lengte zorgt ervoor dat het portaal doorbuigt. Om dit tegen te gaan, hebben we de ligger warm gestookt zodat deze een boog vormt. De volledige ligger is buiten samengesteld omdat onze productiehal te klein was.” Het portaal is ontworpen om zo licht mogelijk te zijn, zonder aan stevigheid in te boeten. “We hebben gebruikgemaakt van staal van hoge kwaliteit. Het portaal is thermisch verzinkt om het bestand te maken tegen weersinvloeden,” zegt Raymond.

Foto’s: Brimos

Uitdagingen in de uitvoering

“Het plaatsen van een dergelijk portaal is geen alledaagse klus,” vertelt Ron van Hout. De grootste uitdaging voor Van Rens was het creëren van een veilige werkruimte om het portaal op locatie samen te stellen en op te bouwen. “De staanders staan op funderingsbuizen die tot een diepte van acht meter reiken. De ligger van 43 meter bestaat uit drie delen en is ter plekke samengesteld.” Het gewicht van de ligger (15.000 kilogram) vroeg om specifiek zwaar materieel (kraan) en voldoende opstelruimte. “Om dit alles veilig en goed te kunnen uitvoeren, moesten we de N471 vier nachten volledig afsluiten,” legt Ron uit.

Strakke planning en samenwerking

Bjorn van de Ven benadrukt het belang van gedetailleerde voorbereiding en nauwkeurige uitvoering. “Voor dit project was een team van vijf mensen drie nachten lang bezig. Tegelijkertijd werkten andere teams aan de plaatsing van een kleiner portaal en een mast. In totaal waren er twaalf mensen actief in de nachten, inclusief de ploeg die verantwoordelijk was voor de wegafsluiting.

“In de ontwerpfase hadden we regelmatig contact met Brimos om alle benodigde gegevens uit te wisselen,” zegt Bjorn. “Dat gaat bijvoorbeeld om de grondgesteldheid, het dwarsprofiel van de weg en de afmetingen van de borden. Deze informatie is cruciaal voor het ontwerp en de constructie van het portaal. Met de provincie Zuid-Holland hebben we korte lijnen gehad om verkeershinder en mogelijke conflicten met andere werkzaamheden te voorkomen.”


Links en rechts de staanders met de kraan in opbouw. Foto: Van Rens

Foto’s: Brimos

Ligger past perfect op staanders

Voor Ron was het mooiste moment als de ligger perfect op de staanders blijkt te passen. “De staanders zijn in de eerste nacht geplaatst en met behulp van een landmeter precies op de juiste positie gezet. In de tweede nacht is de ligger gemonteerd, waarbij we op een lengte van 43 meter slechts 2 centimeter speling hadden. Als het dan past, is dat een enorme opluchting en het bewijs dat alles goed is voorbereid.”

Raymond beschrijft het moment bij het zien van het voltooide portaal. “Het is indrukwekkend om te zien hoe groot zo’n constructie werkelijk is. Dit project was anders dan andere projecten vanwege de enorme omvang van het portaal. Dat maakt het technische werk uitdagender en de voldoening na afloop groter.”


Het nieuwe kokerportaal op de N471. Foto: Van Rens

Trots op samenwerking

Ron en Bjorn zijn trots op hun team en de samenwerking die heeft geleid tot een succesvolle afronding van het project. “Het gaat om de details,” zegt Ron. “Het tijdig afsluiten van de weg, het juiste materieel en gereedschap bij de hand hebben, en natuurlijk de weersomstandigheden. Alles moet kloppen om zo’n groot project succesvol te kunnen afronden. We hebben dit samen voor elkaar gekregen, en dat maakt ons trots,”

Raymond besluit. “Vanaf het moment van opdracht tot aan de uiteindelijke levering en plaatsing hebben we contact gehad met Van Rens. Samen hebben we ervoor gezorgd dat alles op tijd en volgens plan verliep. Dat is inderdaad iets om trots op te zijn”.

Wat is een kokerportaal?

Een kokerportaal bestaat uit een horizontale constructie (de ligger) en twee verticale palen (kolommen). De palen staan aan weerszijde van de weg en zijn gemaakt van staal. De paal heeft een vierkante of rechthoekige buisvorm, ook wel koker genoemd. De ligger is ook van staal en dient als draagstructuur voor de bewegwijzeringsborden. Dankzij dit ontwerp blijven de borden stabiel hangen.

Een stalen kokerportaal is sterk en duurzaam. Daarom is het veel robuuster dan portalen van aluminium. Het gaat langer mee en is beter bestand tegen zware weersomstandigheden.

Bij het onderliggend wegennetwerk plaatsen we kokerportalen. Langs snelwegen maken we gebruik van vakwerkportalen (driehoeksvorm).