skip to main content

Vervanging bewegwijzering A12 en A27 eindelijk van start

Na jaren van uitstel is de vervanging van de bewegwijzering op de A12 en A27 bij Utrecht eindelijk begonnen. De huidige borden zijn sterk verouderd – veel ervan staan er al ruim 25 jaar. Al in 2016 werd gesproken over vervanging, en in 2018/2019 lag er zelfs een compleet plan klaar om de 150 objecten te vervangen. Dat plan koppelde het vervangen van bewegwijzering aan grotere werkzaamheden aan de infrastructuur, zoals de verbreding van de A27.

Roet in het eten
“Dat leek efficiënt”, vertelt portfoliomanager Michel Nieuwenhout. “Beide projecten in één keer aanpakken. Maar door de stikstofcrisis werden deze projecten tijdelijk stilgelegd. Rijkswaterstaat besloot toen om ook het bewegwijzeringsdeel uit te stellen, om dubbele kosten te voorkomen.”

Uiteindelijk bleek uitstel geen optie meer. Eind vorig jaar ontving de NBd de opdracht voor de A27, en kort daarna volgde de A12. De planning is ambitieus: beide trajecten moeten eind 2025 zijn voorzien van nieuwe bewegwijzering.

Uitvoering in 2025
“Omdat de trajecten druk bereden zijn, zullen de meeste werkzaamheden ‘s nachts plaatsvinden. Een geluk is dat op delen van de A12 al andere wegwerkzaamheden zijn. De NBd-aannemers kunnen daar in meeliften. Dat scheelt tijd én hinder”, aldus Michel.

Een ander voordeel is ook dat het ontwerp uit 2019 grotendeels herbruikbaar is. Na een check kon het plan bijna één-op-één worden overgenomen. Michel: “De komende maanden wordt dus zichtbaar wat al jaren als bewegwijzeringsplan op de plank lag.”